Nieuwsbericht oktober 2025
Voorbereiding p-gesprek. De p-gesprekken zijn weer in volle gang. De webportal van de Techniek Academie ondersteunt jou als technicus bij het vormgeven van je eigen leertraject. Vragen of opmerkingen over de webportal? Mail naar: techniekacademie@rws.nl.
Schriftelijk communiceren kun je leren!
De Training Schriftelijke communicatie voor technici loopt nu ruim een jaar en blijkt een groot succes: “Dit is de eerste training waar de mensen van mijn afdeling enthousiast over zijn”, aldus Alexander Neijmeijer, afdelingshoofd TTM Werkwijze PPO. Aansluitend aan de training kunnen de deelnemers gebruik maken van schrijfcoaching. Quintes van Horick (Adviseur Waterbouw GPO) en Anne Stuart (Adviseur Data en IV PPO) vertellen over hun ervaringen met beide leervormen.
Waarom ben je de training gaan volgen?
Quintes: “Mijn afdelingshoofd attendeerde mij op de training. Ik schreef mij in omdat ik wat minder academisch en minder ‘wollig’ wilde leren schrijven.”
Anne: “Ik wilde graag mijn schriftelijke communicatie verbeteren en verwachtte hier tips voor te krijgen.”
Wat waren echte eye openers voor jullie?
“De verschillende taalniveaus”, zegt Anne direct. Als voorbeeld noemt zij de verschillen tussen het jeugdjournaal en het 8-uur journaal. “Over het algemeen schrijven we te moeilijk. Ook academici lezen uiteindelijk het liefst op B-niveau, met niet teveel vakjargon en kortere zinnen. Wat ook echt bij mij is blijven hangen, is dat je structuur aan moet brengen in wat je schrijft.“
Quintes vult aan: “Ik heb in de training geleerd om met mijn advies of conclusie te starten en dan pas de rest te laten volgen. En door te werken met zogeheten kernkopzinnen, tussenkopjes en korte alinea’s kunnen mensen sneller de inhoud tot zich nemen. Bij rapporten geldt dat je door de inhoudsopgave te lezen eigenlijk al op hoofdlijnen zou moeten begrijpen waar het over gaat.”
Wat vond je van de leervorm?
Anne: “de uitleg van de theorie was onwijs leuk. Heel toegankelijk, concreet en toepasbaar. De docent gaf mooie voorbeelden van slechte ambtelijke teksten. Zo had de gemeente bijvoorbeeld een brief gestuurd aan haar oma waar je echt geen chocolade van kon maken. Met behulp van de regels die wij hadden geleerd, gingen we de tekst dan verbeteren.”
Quintes: “Ook heel goed was dat je in groepjes eigen teksten ging bespreken. Ik vond het veel meerwaarde hebben dat dit geen RWS-brede training was. Hij is echt toegespitst op de teksten die wij als technici schrijven. Ik denk dat onze grootste valkuilen zijn dat wij veel vakjargon gebruiken en dat de essentie van een inhoudelijk verhaal vaak niet goed overkomt bij niet-technici.”
Wat heeft de training je gebracht?
Anne: “Door de tips die ik heb gekregen maak ik nu veel betere mails die niet alleen voor de ander duidelijker zijn, maar ook voor mijzelf als ik ze later teruglees.
Quintes: “Ik ben erachter gekomen dat je gewoon meters moet maken met schrijven. Dan ga je theorie die je hebt geleerd steeds automatischer toepassen. Ik had bijvoorbeeld de neiging om veel passieve zinnen te gebruiken, die ik nu steeds vaker omzet naar actieve. De schrijfcoaching helpt daarbij.”
Wat is schrijfcoaching?
Quintes: “Na afloop van de training kun je aangeven of je aan een schrijfcoach gekoppeld wilt worden. Deze zoekt dan contact met jou en vraagt je om eigen teksten aan te leveren. In vier fysieke bijeenkomsten bespreek je met deze coach jouw teksten en hoe je deze kunt verbeteren. Je frist op wat je in de training geleerd hebt waarbij je tussentijds huiswerk meekrijgt dat is afgestemd op jouw eigen leerbehoefte.”
Anne voegt hieraan toe: “het is een soort verlengstukje’ van de training. Het helpt mij om wat ik geleerd heb rustig in mijn eigen werkomgeving toe te passen. Lukt het nu in mijn eentje? Waar heb ik dan toch nog vragen over of wat vind ik lastig? Daar krijg je dan tips en ondersteuning bij. De schrijfcoach helpt je om het automatisme erin te krijgen. Dat je niet even een korte cursus hebt gehad en dan moet je het maar doen, maar dat je wordt getraind in het automatisch toepassen van de regels die je hebt geleerd.”
Kunnen jullie de training en schrijfcoaching aanraden?
“Absoluut! “ aldus Quintes en Anne in koor.
“Ik raad hem iedereen aan”, zegt Quintes. “Je hebt er echt wat aan. Ik sta nu echt beter gesteld. En het mooie is dat ik nu ook bij andere (ook senior😉) collega’s zie hoe het beter kan.”
Anne vat samen: “het was een hele leuke, leerzame cursus met praktisch toepasbare voorbeelden. En dat kun je niet van alle cursussen zeggen!”
Nieuwe programmamanager Techniek Academie
Anca Meijer is de nieuwe programmamanager van de Techniek Academie. Zij vervangt hiermee Rik Jan van Hulst die waarnemend programmamanager was.Anca is werkzaam bij de afdeling Werkwijze Techniek van PPO en bouwt haar werk als projectmanager van het Projectteam Kwaliteitsborging Asfalt langzaam af. Zij werkt sinds 2009 bij RWS in verschillende functies, waaronder afdelingshoofd bij ICM bij PPO.
Anca heeft in de loop der jaren een groot netwerk opgebouwd, ook met partijen buiten RWS. Dit laatste is zeer waardevol voor de Techniek Academie omdat we nadrukkelijk het contact met de markt en brancheorganisaties zoeken. We willen namelijk met hen de mogelijkheden onderzoeken om samen te leren.
Verplicht leeraanbod
Leren is niet vrijblijvend. Iedere RWS’er is verantwoordelijk voor zijn eigen leertraject om gesteld te staan voor de RWS-opgave. Dit keer zoomen we in op het verplichte leeraanbod.
Iedereen weet dat je je VOL-VCA en GPI moet hebben, maar wist je bijvoorbeeld dat:
- je de e-learning Tunnelveiligheid moet volgen als je voor tunnelprojecten werkt?
- de verplichte e-learnings over Systeemgerichte Contractbeheersing (SCB) vernieuwd zijn?
- kennisveldtrekkers de Masterclass Kennismanagement van WVL dienen te volgen? Er is ook een speciale uitvoering van deze Masterclass voor leidinggevenden, die verplicht is voor alle afdelingshoofden Techniek van GPO en PPO. Zij zijn namelijk MT-verantwoordelijke voor 1 of meerdere kennisvelden.
Soms is er ook leeraanbod dat RWS-breed wordt voorgeschreven. Zo moeten alle RWS’ers (dus ook technici) de e-learning Digitale weerbaarheid volgen.
Op de webportal van de Techniek Academie is duidelijk aangegeven welk leeraanbod verplicht is.
Update RWS Academie
Op 6 oktober was de aftrap van de RWS Academie. Deelkaveltrekker Anouk van de Ven (directeur NOVA) had vertegenwoordigers van een aantal RWS-academies/leerhuizen en de afdelingen Leren en Ontwikkelen (CD) en Kennis en innovatiemanagement (WVL) uitgenodigd voor de eerste gedachtevorming. Het was een vruchtbare sessie met veel energie vanuit de deelnemers. Anouk gaat zich nu beraden op de samenstelling van haar Kernteam en het vervolgproces. De RWS-Academie valt onder de Kavel DG binnen het Samenhangend Toekomstperspectief (STP).